
In de kleuterschool heb je vaak te maken met de ‘bouwhoek’, de ‘knutselhoek’, de ‘verkleedhoek’, de ‘leeshoek’, de ‘natte hoek’ en misschien nog een ‘muziekhoek’. Wat het kleuterschool-principe tot een succes maakt is het volgende:
- De ruimte is verdeeld in activiteitenzones
- Je kunt je dan ook makkelijk op die activiteit concentreren, zonder gestoord te worden door andere spullen of activiteiten
- De spullen worden opgeborgen, ‘wonen’, bij de plek waar ze worden gebruikt
- Dingen opbergen is makkelijk en leuk – alles heeft zijn eigen plekje
- Je hebt meteen visueel overzicht op die plek – alles wat je nodig hebt is er
Dit principe is universeel; je komt het overal ter wereld op kleuterscholen tegen. Het mooie van het kleuterschoolmodel is, dat je het op alles kunt toepassen, van een heel huis tot één kamer of één kast of lade.
Wil je gaan reorganiseren volgens dit model, inventariseer dan eerst wat je in die ruimte te doen hebt en welke spullen daarbij horen. Zoek vervolgens de meest logische plek voor de spullen, dichtbij de plek waar je ze gebruikt of verwerkt. In een keuken bijvoorbeeld zorg je dat je de snijplanken, messen, kommen, lepels, kruiden etc. bij de hand hebt. En opslag of voorraad altijd op een andere plek; zet alleen de pakjes, potjes, etc. die open zijn binnen handbereik.
Bij het bepalen van de ‘zones’ kun je bekijken wat er zich al op een natuurlijk wijze heeft verzameld. Verwerk je de post altijd aan de keukentafel, liggen er altijd stapels? Maak daar dan een plek waar je ze kunt verzamelen (en eventueel 1 x in de maand opbergen op een andere plek in huis).
Zo kun je ook met de ‘zone’ ogen gaan kijken naar je gang, je werkplek, enfin, zoals gezegd het hele huis. Een een werkplaats is natuurlijk ook een dankbaar gebied voor zones.
Maak gebruik van de ruimte en opbergmogelijkheden die er nu zijn, ga niet te snel een nieuwe kast of bakjes kopen.