De foto’s eindelijk uitgezocht

Heb je ook nog veel foto’s in albums, in dozen, in lades, op zolder wachtend om uitgezocht en eventueel gedigitaliseerd te worden? De albums kijken je aan, de stapels knagen aan je geweten … En ondertussen blijven de foto’s verstopt in de dozen zitten. Gek toch, want als je aan jou of een willekeurig persoon vraagt wat je in ieder geval meeneemt bij brand in huis zijn het… de foto’s!

In Nederland worden jaarlijks miljarden digitale foto’s gemaakt en zijn ze op computers, mobiele telefoons, tablets of in een ‘cloud’ opgeslagen. Help, waar zijn ze! Herken je dat soms ook? Wil je graag dat er iets met die foto’s gebeurt? Op een gegeven moment raakt de opslag vol, gebeurt er misschien iets met de apparaten of laat de ‘cloud’ het afweten. Tijd om ermee aan de slag te gaan, iets met je foto’s te gaan doen! Wil je zelf al iets doen: Hier zijn handige foto-tips.

  

Het doel is om díe foto’s te bewaren, díe te kiezen, die de meeste waarde voor je hebben, en ze ook veilig te stellen voor de volgende generaties. En om er vooral ook nú plezier van te hebben. Als je foto’s georganiseerd zijn, heb je er sowieso al veel meer plezier van, omdat je ze snel kunt terugvinden.

Weet je niet hoe te beginnen, wil je het graag samen doen of wil je het zoveel mogelijk uit handen geven? Alles is mogelijk. Ik maak eerst een plan van aanpak. Na een grondige inventarisatie gaan we verzamelen, een back-up maken, om daarna te kunnen ontdubbelen, keuzes te maken, op te schonen, en te ordenen. Inscannen kan ook een volgende stap zijn. Uiteindelijk moeten de foto’s, analoog of digitaal goed opgeslagen worden. Het maakt niet uit of het papieren (analoge) of digitale foto’s zijn, we pakken alles zorgvuldig aan. Ik ben vertrouwd met het werken op een iMac, Macbook en met een iPhone en met slimme programma’s om te sorteren en te bewerken. En omdat ieder persoon zo zijn eigen voorkeur van apparaten heeft, heb ik ook genoeg ervaring met een PC en Android smartphone. Ik heb allerlei extra apparatuur om te zorgen dat het werk altijd door kan gaan.

Bedrijven kan ik helpen met het opruimen, aanvullen en structureren van de beeldbank – zodat de juiste foto’s goed gearchiveerd en toegankelijk zijn. Vooral creatieve bedrijven hebben veel baat bij een goed werkend beeldarchief.

 

Ik vind het erg leuk om mee te denken over een manier om meer te doen met de foto’s – als ze eenmaal georganiseerd zijn. Zie hiervoor ook bij Fotoverhaal maken.

Wil je met of door mij je foto’s (laten) organizen: het kennismakingsgesprek is gratis. Mijn uurbedrag is 65,- (dit is incl. BTW) als we de foto’s samen organizen, en € 50,- als ik het alleen doe (met duidelijke afspraken natuurlijk). Dit is ook mogelijk op afstand, via skype bijvoorbeeld. Voor bedrijven is mijn uurtarief vanaf € 75,- (excl. BTW). Als het een opdracht is met een duidelijke omvang en afspraken, kan ik een projectprijs maken. Bij reistijden langer dan een half uur reken ik een klein bedrag aan reiskosten.


Ik bied het volgende standaard ‘fotopakket’ voor particulieren aan:

  • ORDE IN DE FOTO CHAOS

    6 uur sorteren en organiseren: kosten € 365,- (incl. BTW). Uit te breiden met een extra pakket of uren.

Wat krijg je:

  • een plan van aanpak
  • 2 x 3 of 3 x 2 uur samen werken
  • huiswerk tussen de afspraken in
  • korting op een aanvullende afspraak

Zullen we aan de slag gaan? Maak een afspraak voor een kennismaking!